ADAS systemen die wij kunnen kalibreren
Adaptive Cruise Control (ACC) Radar en LiDaR
ACC maakt gebruik van radar- of LiDAR-sensoren om de afstand tot het voorliggende voertuig te meten en de snelheid automatisch aan te passen. Radar maakt gebruik van radiogolven en LiDAR maakt gebruik van lasersignalen. Deze sensoren scannen de weg vooruit en meten de afstand en snelheid van het voorliggende voertuig. Op basis van deze informatie past het systeem de snelheid van het voertuig aan om een veilige afstand te behouden. Als het voorliggende voertuig vertraagt of stopt, zal het ACC-systeem ook vertragen of stoppen om de juiste afstand te behouden.
Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keep Assist (LKA)
LDW maakt gebruik van camera's die de wegmarkeringen detecteren. Als het voertuig onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt, geeft het systeem een waarschuwing, meestal in de vorm van een geluidssignaal of een trilling in het stuurwiel. LKA gaat een stap verder en kan actief ingrijpen om het voertuig binnen de rijstrook te houden. Het kan de stuurinput aanpassen om het voertuig terug naar het midden van de rijstrook te geleiden.
Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
BSD maakt gebruik van sensoren (zoals radars of ultrasone sensoren) om de dode hoek aan de zijkant van het voertuig te bewaken. Het systeem waarschuwt de bestuurder wanneer er zich een voertuig in de dode hoek bevindt, meestal via een visuele indicator in de zijspiegels of een waarschuwingslampje op het dashboard. RCTA werkt op een vergelijkbare manier, maar richt zich op verkeer dat zich achter het voertuig bevindt wanneer achteruit wordt gereden, zoals bij het uitparkeren. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor naderend verkeer om aanrijdingen te voorkomen.
Rearview Camera
Een achteruitrijcamera is meestal geïntegreerd in het achterste gedeelte van het voertuig, meestal in de buurt van de kentekenplaat. Wanneer de bestuurder het voertuig in de achteruitversnelling plaatst, wordt het beeld van de camera weergegeven op het infotainmentscherm of de achteruitkijkspiegel. Dit biedt de bestuurder een duidelijk zicht op de omgeving achter het voertuig, waardoor het gemakkelijker wordt om achteruit te rijden, in te parkeren en obstakels te vermijden.
Surround View System
Het Surround View System maakt gebruik van meerdere camera's die rondom het voertuig zijn geplaatst, zoals in de voor- en achterbumper en de buitenspiegels. De beelden van deze camera's worden samengevoegd en weergegeven op het infotainmentscherm. Dit creëert een 360-graden beeld van de directe omgeving van het voertuig, waardoor het gemakkelijker wordt om te manoeuvreren en obstakels te vermijden, vooral bij het parkeren op krappe plaatsen.
Night Vision
Night Vision maakt gebruik van infraroodcamera's om beelden van de weg en de omgeving te verkrijgen, zelfs in het donker. Deze camera's detecteren warmtepatronen en zetten deze om in beelden die zichtbaar zijn voor de bestuurder. Night Vision kan helpen bij het detecteren van voetgangers, dieren en andere obstakels die moeilijk zichtbaar zijn met conventionele verlichting. Dit systeem biedt de bestuurder extra informatie en waarschuwingen om de veiligheid te verbeteren bij nachtelijke ritten.
Manieren van kalibreren
Statische kalibratie: Dit is een kalibratiemethode waarbij het voertuig wordt gepositioneerd op een specifieke kalibratielocatie, zoals een vlakke en rechte weg of een speciale kalibratiestand. Tijdens de statische kalibratie worden de sensoren van het ADAS-systeem aangepast en uitgelijnd volgens de fabrieksspecificaties. Dit kan vereisen dat speciale doelen of referentiepunten op het voertuig worden geplaatst.
Dynamische kalibratie: Deze kalibratiemethode vereist dat het voertuig op de weg wordt gereden terwijl de kalibratie plaatsvindt. Tijdens het rijden voert het ADAS-systeem verschillende tests en aanpassingen uit om de sensoren en de werking van het systeem te kalibreren. Dynamische kalibratie kan specifieke rijprocedures, snelheden en omstandigheden vereisen die door de fabrikant zijn gespecificeerd.
Gecombineerde kalibratie: Sommige ADAS-systemen vereisen zowel statische als dynamische kalibratie. Dit betekent dat bepaalde aspecten van de kalibratie op een kalibratielocatie worden uitgevoerd, terwijl andere aanpassingen plaatsvinden tijdens het rijden op de weg.
![](https://primary.jwwb.nl/public/m/n/l/temp-yqsvkecgzitggzpgqdly/dxhi2a/img_2055.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1920%2C750%2Cx0%2Cy196%2Csafe&width=1066&height=416)